2306

ASV-ilmastotalkoot: ASV varautuu dieselrajoituksiin etupainotteisesti

Viime aikoina keskustelu dieselautojen päästöistä on käynyt kiivaana. Useissa Euroopan maissa ollaan kiristetty päästörajoja ja suunniteltu suuripäästöisimpien autojen kieltoa. Raskas liikenne käyttää lähes yksinomaan dieselpolttoaineita ja myös sen päästöihin on alettu kiinnittää huomiota. EURO-päästöluokat on päivitetty viimeksi 2013 lopussa, kun EURO 6 -luokka otettiin käyttöön.

Euroopassa jo ajokieltoja vanhoille dieselautoille

EURO 6 -päästöluokka leikkaa hiilidioksidipäästöjä (CO) kolmannekseen ensimmäisestä EURO 1 -määrityksestä, jota käytetään mittauksen lähtötasona. Hiilivedyt (HC) ovat pudonneet jopa kymmenesosaan ja typenoksidit (NOx) sekä pienhiukkaset kahdeskymmenesosaan lähtötasosta. Uudet päästöluokitukset ajavat luonnollisesti vanhemmat autot ahtaalle.

Esimerkiksi Ruotsissa kunnat ovat saaneet luvan perustaa alueelleen kolme päästövyöhykettä, jotka rajoittavat suuripäästöisten autojen liikennöintiä. Vuodesta 2020 lähtien näillä vyöhykkeillä saa ajaa vain EURO 5- ja 6-luokan autoilla. Ja kahta vuotta myöhemmin tiukimmillä vyöhykkeillä saavat liikennöidä vain EURO 6-luokan ajoneuvot. Tämä asettaa jakeluliikenteelle ja muiden raskaille ajoneuvojen liikennöijille päivityspaineita. Myös Saksassa suunnitellaan päästörajoituksia kaupunkien keskustoihin.

Koska meillä Suomessa?

Vastaavanlainen kehitys on hyvin todennäköisesti edessä myös Suomessa. Jo nyt liikenneministeriö on väläytellyt dieselrajoituksia Ruotsin malliin. Jos liikennöintiä päästöjen perusteella rajoitetaan, ovat seuraukset merkittävät.

ASV on lähtenyt ilmastotalkoisiin etupainotteisesti. Olemme modernisoineet betoniautokalustomme viime vuosina perusteellisesti ja kaikki automme täyttävät jo tässä vaiheessa joko EURO 5- tai EURO 6-luokan vaatimukset. Luonnollisesti myös tuleva kalustomme tulee olemaan uusien standardien mukaista.

–Tavoitteemme on, että kaikki toimintamme on mahdollisimman ympäristöystävällistä. Kiinnittämällä huomiota pieniin yksityiskohtiin, voimme vähentää hiilijalanjälkeämme huomattavasti, kertoo ASV:n toimitusjohtaja Ari-Pekka Ansio.

–Kuljetuskaluston uusiminen on vain yksi palanen ASV-ilmastotalkoot -ohjelmassamme, mutta jokainen osa vie meitä lähemmäs tavoitettamme, hän muistuttaa.

Lisätietoja: Ari-Pekka Ansio, p. 050 2293